titulní foto

Bolest kolene u sportovců. Není to Osgood-Schlatter?

První příspěvek roku 2022 rozjíždíme s bolavým tématem – diagnózou, která trápí nejen fotbalisty – a tím je Osgood-Schlatter (dále jen OS). Toto zánětlivé přetížení úponů čtyřhlavého svalu stehenního se projevuje bolestí pod čéškou (jablíčkem) a je typické zejména pro rostoucí sportovce ve věku 12 – 15 let. Častěji jej nacházíme u chlapců a typicky ve sportech, kde se používá kop (fotbal), doskok (basketbal) či jiná velká stimulace svalů přední strany stehna (lyžování).

Co a jak s tím můžeme dělat? A na co si dát při léčbě pozor? Pojďme se spolu na to podívat.


POHYBOVÁ TERAPIE

Krok 1: Flexibilita

U OS je zánět způsoben chronicky větším tahem za úpon šlachy čtyřhlavého svalu stehenního v kombinaci s růstem (proto se OS často projevuje právě v období růstového spurtu) a nějakým tím funkčním deficitem. Při vyšetření typicky nacházíme zkrácení přímé hlavy čtyřhlavého svalu stehenního, což logicky vede k domněnce, že by bylo žádoucí sval protahovat. No jo, ale jak, když je podráždění právě v jeho úponové šlaše?

Protahování je třeba vykonávat bez výrazného pokrčení kolene, které tah za úpon dále zvyšuje a zhoršuje bolest.

Co to v praxi znamená? Protahovat budeme masírováním (myslím tím nejen masáž ruční, ale také s masážní tyčí či válcem), aplikací horké role do oblasti přímé hlavy čtyřhlavého svalu stehenního (o horké roli si napíšeme někdy příště) či protahování takové, které využívá práci horního úponu svalu stehenního na pánvi, nikoliv dolního úponu (na koleni).

Poznámka pro praxi: Pokud masírování válcem standardní technikou bolí, provlečte válcem tyč od smetáku a vyrobte si masážní „tyč“ (na obrázku vpravo nahoře). Při použití této „tyče“ jedeme s tlakem směrem nahoru (centrálně) a volně směrem dolů (ke koleni). Je to podobné jako u masáže.

Pokud nevíte, jak pracovat s horním úponem čtyřhlavého svalu stehenního ve strečinku, připomínám, že je to stejné, jako protahování svalu bedrokyčlostehenního. Pokud se stále nechytáte, koukněte na tento článek blogu. Samozřejmě volíte varianty bez kleku.

TAKTO ANO

protahování správné

TAKTO TEDY V ŽÁDNÉM PŘÍPADĚ NE!

Doplnění: Dobré je provést kontrolu hybnosti v kotnících a kyčlích, kde je často jádro pudla. Připomínám, že OS patří k anatomicky se projevujícím funkčním poruchám pohybového aparátu a tedy příčina může být někde jinde, než samotná bolest / zánět. (Samozřejmostí by měl být komplexní kineziologický rozbor, ale pokud není čas, je třeba vyselektovat nějaký primární postup.)


Krok 2 : Síla

Zaměřujeme se na zadní řetězec, gastrocnemius, hamstringy, hýždě. Volíme takové cviky, kde není velký tah do úponu svalu přední strany stehna. Samozřejmostí je vazba na šikmé břišní řetězce, uvolnění hrudní páteře (EXT a ROT) a vše, co v případném kineziorozboru hodně křičí.

Při posilování volíme cviky, které nevyžadují velké pokrčení v koleni a – a to je důležité – nezvyšují bolest.

TAKTO ANO

posilování správné

TAKTO NE

Krok 3: Koordinace, propriocepce, ideomotorika

Koordinace plus propriocepce, izolované pohyby a state/kinestezie, tedy všechny ty naše staré dobré známe „superfunkce“ ideomotoriky.

Zejména u sportovců v růstu je někdy třeba tato nastavení překalibrovat. Jak tělo roste, mozek se rychleji, či méně rychle přizpůsobuje novým rozměrům těla. V praxi to znamená nejen nemotornost a zhoršení v daném sportu, ale právě větší tendenci ke vzniku přetížení.

V praxi pak vidíme nepřesnost např. v testu uvedeném na obrázcích. Testovaný vyzkouší nějakou „měřitelnou“ pozici – např. palec se umístí na fialový tejp. Pozice se „procítí“, noha se vrátí zpět a poté se se zavřenýma očima sportovec pokusí umístit nohu co nejpodobněji. Měříme přesnost umístění. Dobré je několikrát opakovat v různých variacích.

Poznámka: Velké množství fotbalistů s přetížením kolene má problém s izolovaným pohybem (kyčelní kloub, subtalární kloub) a centrálním zpracováním bodyimage (vnímání reálných rozměrů těla s vyloučením zraku). Toto je vůbec taková zajímavá funkce, o tom si napíšeme třeba zase někdy příště.

Dalším problematickým místem je stabilizace celé dolní končetiny v testu podřepu na jedné končetině (upozorňuji, že tento test provádíme s opatrností a v akutním stavu jej rozhodně neprovádíme a počkáme si na stabilizaci stavu).

Krok 4: Režimová opatření

Dále k léčbě patří:

A. SUPLEMENTACE

  • vápník, vitamín D, ev. chondroprotektiva, určitý vliv snad mají také omega3 nenasycené mastné kyseliny
  • dostatek bílkovin je naprosto zásadní! (přibližně 1 g / kg tělesné hmotnosti)
  • kdo má vyzkoušeno, že dobře reaguje na enzymoterapii (wobenzym), šup tam s ním

B. POHYBOVÁ OMEZENÍ

  • neklekat
  • nesedat na paty (pozor na protahování např. kotníků v sedu na patách – což v akutním stavu provádět opravdu NELZE)
  • v sedu na židli preferovat pozici, kdy jsou kyčle výš než kolena (sedět výš, ideálně studijní židli zvednout)

C. POUŽÍVÁNÍ ORTÉZ A INFRAPATELÁRNÍCH PÁSEK

Při používání infrapatellární pásky (taková ta páska pod jablíčko) je nutné ji správně nasazovat: Nasadit na správné místo – kontrakce čtyřhlavého svalu stehenního – čéška vyjede nahoru – úprava správného nastavení pásky – zatáhnout pásku – povolit sval.

Naprostá většina majitelů pásek je nasazuje špatně, a je jedno, zda na koleno nebo třeba na loket.

D. OMEZENÍ SPORTOVNÍ ZÁTĚŽE DLE PROGRAMU RECOVERY

Poněkud komplikovanější téma, napíšeme si o něm příště.

Na závěr mi dovolte malou poznámku. OS vzniká na terénu poruchy funkce. Abychom zjistili, kde ta porucha je (a opravdu to nemusí být koleno) je NAPROSTO NEZBYTNÉ PROVÉST KOMPLEXNÍ KINEZIOLOGICKÝ ROZBOR. Pokud tedy máte dítě, které rádo sportuje a trápí jej potíže, které vznikly „tak nějak samy“ – tj. neúrazově, tak neváhejte, a najděte si dobrého fyzioterapeuta. Věřte mi, užijete ho.

Kateřina je fyzioterapeutka, lektorka a Hujer (šprt). Stále studuje, jezdí na školení a kongresy, věnuje se publikační činnosti a pořád čte. Vloni se rozhodla, že nakoukne do online světa a od té doby se zde pokouší o fyzioterapeutickou osvětu. Se svými dvěma dětmi napsala eBook zdarma s názvem Má mé dítě skoliózu? Najdete jej zde >> a také eBook TOP cviky (nejen) pro skoliotiky 1. a 2. díl Najdete je zde >> Kateřina si libuje ve dlouhých souvětích, ve kterých píše čárky na nesprávných místech, má velice konzervativní smýšlení a zvláštní smysl pro humor. Snaží se s tím něco dělat, avšak vzhledem ke svému věku žádá čtenáře, aby si žádné velké naděje nedělali.