Jak přežít sed. Jde to vůbec? 2. část

V minulém článku jsme si sdělili něco k tomu, co pro naše tělo znamená sed a jak se bránit tomu, aby to bylo ještě horší, než je. Pokud jste nečetli, najdete je ZDE. Dozvíte se tam o dynamizaci a optimalizaci sedu. A o kompenzaci je text dnešní.

Nyní si povíme o možnostech kompenzačního cvičení. Rozhodla jsem se to udělat jinak a místo sáhodlouhých traktátů s popisy obrázků jsem natočila dvě videa. Měla jsem na to jen hodinu čas (samozřejmě v práci). Tedy to není nijak skvělá kvalita, ale věřím, že i tento můj značně neumětelský pokus vás potěší. A když ne, aspoň jsem konečně pochopila, jak funguje stativ na foťák.

Náplní cvičební jednotky jsem neobsáhla vše. Ono aby to bylo skutečně komplexní, je třeba se věnovat nejen svalům a úponům, trakci páteře, protažení hrudníku, záklonu atd., ale je třeba zahrnout také:

  • cviky na oči (akomodace – střídavé zaostřování na blízko a na dálku), Tato funkce setrvalým sledováním monitoru počítače dost trpí.
  • propriocepční cvičení. Propriocepční cvičení je cvičení oslovující receptory, které vnímají naši polohu v prostoru (proprioceptory) a tyto informace hlásí mozku. Ten na základě těchto dat moduluje svalové napětí a další procesy. U naprosté většiny „sedačů“ jsou propriceptory na dlouhodobé dovolené. Jak jsem již v minulosti zmiňovala, je takové pravidlo: „Co nepoužíváš, zapomeneš“ a tak mozek spousty lidí zapomněl, kdy naposled s nimi vedl řeč a možná už ani neví, že něco takového vůbec v těle existuje/existovalo. Obdobně například můj mozek uvažuje o gramatice německého jazyka (jsem naprosto nevzdělatelná osoba v lingvistice).

A teď ta videa. Video první je cvičení vsedě. Některé cviky jsou dostatečně pokoutné na to, aby se daly provádět i v kanceláři, kterou sdílíte s dalšími pracovníky. Video druhé je ve stoje, tam už to tak úplně zamaskovat nejde. Ale co, když to půjde, zkusíte to, když ne, můžete to zkusit doma, no ne?

Přehráním videa souhlasíte se zásadami ochrany osobních údajů YouTube.

Zjistit vícePovolit video

Přehráním videa souhlasíte se zásadami ochrany osobních údajů YouTube.

Zjistit vícePovolit video

Tak máme za sebou premiéru v natáčení. Popravdě řečeno musím přiznat, že mě trochu překvapila vlastní objemnost a vzpomněla jsem si, jak se říká, že televize přidává kila. Asi nejen ta televize, no. A taky by se mohla mimo objemově neutralizační aplikace vyvinout také aplikace korigující divné výrazivo v obličeji, i když si myslím, že bych ji zcela jistě zavařila.

Také máte někdy pocit, že na záznamu vypadáte, jako by vás bolely zuby? Já tak vypadám skoro na všech fotografiích, což době ví ti, kteří mě sledují na facebooku. No, každý máme nějaký ten kříž, že ano. Většinou v dolní části zad mezi bederní páteří a kostrčí.

Kateřina je magistra fyzioterapie a sběratelka knih. V oboru se stále zkouší posouvat dál, a tak neustále studuje, i když už dávno není na škole, účastní se odborných školení, věnuje se publikační činnosti a pořád čte. Klientům se věnuje ve své ordinaci, kde ji vyhledávají také profesionální sportovci. Ráda pracuje s dětmi, kterým se snaží cvičení nenápadně podsouvat hravou formou. Vede terapii klientům s různorodými problémy, což ji dále rozvíjí, nutí hledat nové cesty a posouvá k dalším praktickým dovednostem. Má dvě skvělé děti, které jsou nuceny podstupovat různé formy cvičení, aby si vyzkoušela, co v praxi funguje. Zatím s mámou spolupracují a tvrdí, že ji mají přesto rády. Společně vytvořili eBook zdarma s názvem Má mé dítě skoliózu? Najdete jej zde >> a také eBook TOP cviky (nejen) pro skoliotiky Najdete jej zde >> Kateřina se snaží vést lidi k pochopení, že bez správného pohybu nemůže jejich tělo dlouhodobě bez potíží fungovat. Klientům tvoří tréninkové plány na míru a specializuje se na akcelerovanou poúrazovou a pooperační léčbu nejen u sportovců. Svou práci má ráda a věří, že je to na ní poznat. Kateřinin příběh si přečtěte zde >>