Manuál pro plotýnkáře. Proč?

To takhle dorazil pán s bolestmi zad. Bolesti ho věrně provázely řádově léta. Přestože obešel spoustu lékařů a kolegů fyzioterapeutů, nebyla v jeho léčbě obsažena jedna podstatná věc. Ne, nejedná se o žádný zázračný cvik, který potíže lusknutím prstu vyřeší a nebe je již navždy bez mráčku. Jedná se o ADL. Prosím, seznamte se.

Co je to ADL

ADL znamená activities of daily living, tedy činnosti všedního dne. Jedná se vlastně úplně o vše, co přes den uděláte a použijete u toho svůj pohybový aparát. Týká se to toho, jak spíte, jak vstáváte, jak prožijete celý den až po večerní ulehnutí do postele (včetně toho, co se – případně – děje potom).

Velké procento plotýnkářů ví, co a jak cvičit, co necvičit, jaké léky pomáhají, jaké spíše nepomáhají, jak se to má s neschopenkou či kde je Centrum léčby bolesti. Co ale často neví je to, jak se mají hlídat v době, kdy právě necvičí (a na pohyb se nesoustředí). Proto jsem napsala manuál, ve kterém si můžete ověřit, jak na tom jste. A zda děláte vše pro to, abyste na tom byli lépe.

Manuál pro plotýnkáře

Manuál obsahuje tyto bloky, které spolu projdeme a nad kterými se zamyslíme:

  • noc & ráno
  • ráno
  • v práci
  • po práci
  • večer
  • vím, znám a respektuji následující (velice podstatná část!)

V každé části jsou pečlivě rozebrány jednotlivosti, které v konečném důsledku dávají celek, který Vám ukáže, co je třeba ještě vyřešit, abyste se bolesti zad mohli zbavit, či jste snížili jejich intenzitu.

Není nezvyklé, že člověk, který léta bojuje s bolestí zad, se v době, kdy právě necvičí, ke svým zádům chová nepřívětivě. Neděláte to také? Vyplňte si manuál a uvidíte…

Mimo manuál doporučuji shlédnout video, které pod označením Muscle and Motion najdete volně dostupné na internetu. Zkuste pochopit základní (a zásadní) pravidlo:

Při manipulaci s předměty se snažte udržet záda napřímená. Je třeba nahradit ohýbání v zádech prací dolních končetin. Vivat dřep a výpad!

Přehráním videa souhlasíte se zásadami ochrany osobních údajů YouTube.

Zjistit vícePovolit video

Tak, když už teď víte jak se (ne)máte ohýbat, vyplňte si manuál, který naleznete ZDE (nebo se k němu dostanete zde na blogu v záložce Ke stažení). Věřím, že se v něm dozvíte zajímavé a hlavně prospěšné informace. Protože bolesti zad jsou komplexní víc, než si možná myslíte.

A ano, pokud byste se chtěli zeptat, mám v plánu manuál prakticky rozebrat, a popsat, protože jak zjišťuji, spousta lidí ADL vyřešeno nemá, bohužel ale neví, jak má to správné řešení vlastně vypadat.

Kateřina je magistra fyzioterapie a sběratelka knih. V oboru se stále zkouší posouvat dál, a tak neustále studuje, i když už dávno není na škole, účastní se odborných školení, věnuje se publikační činnosti a pořád čte. Klientům se věnuje ve své ordinaci, kde ji vyhledávají také profesionální sportovci. Ráda pracuje s dětmi, kterým se snaží cvičení nenápadně podsouvat hravou formou. Vede terapii klientům s různorodými problémy, což ji dále rozvíjí, nutí hledat nové cesty a posouvá k dalším praktickým dovednostem. Má dvě skvělé děti, které jsou nuceny podstupovat různé formy cvičení, aby si vyzkoušela, co v praxi funguje. Zatím s mámou spolupracují a tvrdí, že ji mají přesto rády. Společně vytvořili eBook zdarma s názvem Má mé dítě skoliózu? Najdete jej zde >> a také eBook TOP cviky (nejen) pro skoliotiky Najdete jej zde >> Kateřina se snaží vést lidi k pochopení, že bez správného pohybu nemůže jejich tělo dlouhodobě bez potíží fungovat. Klientům tvoří tréninkové plány na míru a specializuje se na akcelerovanou poúrazovou a pooperační léčbu nejen u sportovců. Svou práci má ráda a věří, že je to na ní poznat. Kateřinin příběh si přečtěte zde >>